Qui som

Guies i Scouts d’Europa és un moviment d’educació complementari a la família, basat en el mètode pedagògic scout i la formació catòlica.

Guies i Scouts d’Europa a Catalunya (GSEC) forma part de l’Associació Espanyola de Guies i Scouts d’Europa, una de les associacions membres de la Federació de l’Escoltisme Europeu (FSE). La FSE, per la seva banda, està reconeguda com associació privada de fidels de dret pontifici per la Santa Seu.

Trets clau de la nostra identitat

Guies i Scouts de Europa té tres elements distintius que fan única la seva proposta educativa als pares.

1. L’escoltisme tal i com el va concebre el seu fundador

L’escoltisme fou concebut a començaments del segle XX per Lord Robert Baden-Powell gràcies a la seva àmplia experiència de tracte amb els joves i d’observació dels nois, de les seves necessitats i trets psicològics.

Profundament preocupat per la situació d’abandonament que vivia la joventut anglesa del seu temps, Baden-Powell ideà un mètode que havia de contribuir a formar joves responsables i alegres, preparats per la vida adulta i les responsabilitats ciutadanes. La seva proposta, basada en l’aventura, l’amistat, el traspàs de responsabilitat als joves i el seu lliure compromís, fou un èxit immediat.

Guies i Scouts d’Europa segueix utilitzant els elements clau del mètode de Baden-Powell, que es detallen en el projecte educatiu a la secció “Què fem”.

2. L’escoltisme catòlic

La formació religiosa està present a Guies i Scouts d’Europa perquè l’escoltisme ha de vetllar per la formació integral de les persones, incloent doncs la seva vessant espiritual. Guies i Scouts d’Europa busca contribuir a acompanyar els joves en el seu camí vers la santedat i el seu paper dins l’Església.

La fe cristiana és transmesa pels caps scouts -laics que desenvolupen les seves funcions de forma voluntària i sense cap retribució- en el transcurs de totes les activitats de Guies i Scout d’Europa. A més, cada agrupament té un sacerdot que actua com a consiliari religiós i té un paper important en el recolzament als caps en aquest àmbit formatiu.

Conformement amb la tradició de l’escoltisme catòlic, les activitats de Guies i Scouts d’Europa estan obertes a tothom qui hi vulgui participar.

3. La dimensió europea

Guies i Scouts d’Europa nasqué al 1956. Mentre Europa es refeia de les profundes ferides dels dos conflictes mundials que el continent havia protagonitzat al segle XX, es trobaren a Colònia (Alemanya) una cinquantena de caps scout francesos i alemanys. Tots compartien el projecte educatiu scout, els ideals cristians i la visió d’una Europa unida i fraterna. De la trobada en resultà la FSE, una federació d’associacions scout d’àmbit estatal.

Amb el pas dels anys la FSE anà ampliant el nombre de països membres; al 1978 es fundava l’Associació Espanyola de Guies i Scouts d’Europa. La FSE agrupa actualment associacions de diverses confessions cristianes provinents d’una vintena de països, que inclouen també Canadà i Estats Units.

La dimensió europea permet realitzar nombrosos intercanvis i activitats amb membres d’associacions d’altres països, contribuint a crear vincles d’amistat internacionals i construir la fraternitat europea. L’Eurojam, un campament internacional que es celebra un cop cada dècada, és la màxima expressió de la dimensió europea de Guies i Scouts d’Europa, però cada any tenen lloc nombroses activitats internacionals.