QUI SOM

Guies i Scouts d’Europa és un moviment d’educació complementari a la família, basat en el mètode pedagògic scout i la formació catòlica. Guies i Scouts d’Europa a Catalunya  forma part de  Guies i Scouts d’Europa (GSE, una de les associacions membres de la Federació de l’Escoltisme Europeu (UIGSE). La UIGSE-FSE, per la seva banda, està reconeguda com associació internacional de fidels de dret pontifici per la Santa Seu.

TRETS CLAUS DE LA NOSTRA IDENTITAT:

Guies i Scouts de Europa té tres elements distintius que fan única la seva proposta educativa als pares.

1. L’escoltisme tal i com el va concebre el seu fundador

L’escoltisme fou concebut a començaments del segle XX per Lord Robert Baden-Powell gràcies a la seva àmplia experiència de tracte amb els joves i d’observació dels nois, de les seves necessitats i trets psicològics.

Profundament preocupat per la situació d’abandonament que vivia la joventut anglesa del seu temps, Baden-Powell ideà un mètode que havia de contribuir a formar joves responsables i alegres, preparats per la vida adulta i les responsabilitats ciutadanes. La seva proposta, basada en l’aventura, l’amistat, el traspàs de responsabilitat als joves i el seu lliure compromís, fou un èxit immediat.

Guies i Scouts d’Europa segueix utilitzant els elements clau del mètode de Baden-Powell, que es detallen en el projecte educatiu a la secció “Què fem”.

2. L’escoltisme catòlic

La formació religiosa està present a Guies i Scouts d’Europa perquè l’escoltisme ha de vetllar per la formació integral de les persones, incloent doncs la seva vessant espiritual. Guies i Scouts d’Europa busca contribuir a acompanyar els joves en el seu camí vers la santedat i el seu paper dins l’Església.

La fe cristiana és transmesa pels caps scouts -laics que desenvolupen les seves funcions de forma voluntària i sense cap retribució- en el transcurs de totes les activitats de Guies i Scout d’Europa. A més, cada agrupament té un sacerdot que actua com a consiliari religiós i té un paper important en el recolzament als caps en aquest àmbit formatiu.

Conformement amb la tradició de l’escoltisme catòlic, les activitats de Guies i Scouts d’Europa estan obertes a tothom qui hi vulgui participar.

3. La dimensió europea

Guies i Scouts d’Europa nasqué al 1956. Mentre Europa es refeia de les profundes ferides dels dos conflictes mundials que el continent havia protagonitzat al segle XX, es trobaren a Colònia (Alemanya) una cinquantena de caps scout francesos i alemanys. Tots compartien el projecte educatiu scout, els ideals cristians i la visió d’una Europa unida i fraterna. De la trobada en resultà la FSE, una federació d’associacions scout d’àmbit estatal.

Amb el pas dels anys la FSE anà ampliant el nombre de països membres; al 1978 es fundava l’Associació Espanyola de Guies i Scouts d’Europa. La FSE agrupa actualment associacions de diverses confessions cristianes provinents d’una vintena de països, que inclouen també Canadà i Estats Units.

La dimensió europea permet realitzar nombrosos intercanvis i activitats amb membres d’associacions d’altres països, contribuint a crear vincles d’amistat internacionals i construir la fraternitat europea. L’Eurojam, un campament internacional que es celebra un cop cada dècada, és la màxima expressió de la dimensió europea de Guies i Scouts d’Europa, però cada any tenen lloc nombroses activitats internacionals.